Zondag 17 maart 2024

vanaf 06.30 uur tot 15.00 uur
Afstanden :
4 km verhard - 4 km KIDS - 6 - 10 - 13 - 15 - 18 - 20 - 30 km
+ Ever-Green Trailwalk : 42 km genieten in het groene hart van Limburg !
(geen voorinschrijving nodig)

Afstandentabel    Korte Info

Enkel cash betalingen

De 34ste editie van onze Everselse Sint Baafstocht krijgt weer een volledig ander parcours dan dat van vorig jaar.  Centrale rustplaats wordt, voor de afstanden vanaf 13 km, de zaal van de Vrije Schutters van het Heilig Hart Zolder, beter gekend als “de Weyerman”.  Voor de kortere afstanden gebruiken we de ruime zaal van het Sint Baafs-parochiecentrum.  Naast de 4 km “verhard”, een obstakelvrij parcours dat we uittekenen rondom de Everselse kern, over verkeersarme wandelwegen, is er nog een traject voor de allerkleinsten.  Zij verkennen tijdens hun tocht de vele onverharde paadjes en wegjes in de buurt.  De 6 km trekt een eindje mee met de 13 km tot ze, voorbij “de Meulekes”, twee vroegere watermolens die eertijds werden aangedreven door het water van een arm van de Mangelbeek die hier vroeger lag, bij het Routeke aankomen.  Dit was de vroegere aanvoerlijn voor de kolenhaven, waar de volgeladen kolenwagons werden overgeladen in de Rijnaken die dan hun weg verderzetten over het Albertkanaal.  Tot slot is er voor de wat langere afstanden nog een lus die gecombineerd wordt met de lus Start-Weyerman-Start (13 km).  Deze lus gaat over de brede bosdreven en smalle slingerpaadjes in de Bossen van Van Soest, aan de rand van Eversel.

De meest bewandelde afstand is zeker de 13 km.  Je start achteraan de Sint Baafszaal.  Eerst even een rondje door de Everselse woonkern en dan resoluut zuidwaarts, door bosgebied, naar de vallei van de Mangelbeek.  Langs de Meulekes komen we aan het Routeke, waar we onderlangs doorgaan over een onverhard pad.  Links ligt de bedding van de vroegere spoorlijn, rechts een dichtbegroeid stuk woeste natuur.  Net voorbij een onderdoorgang van het Routeke (waar de 6 km afbuigt), ga je rechts over een pas geopend stukje trage weg.  Over dit nieuw stukje wandelpad kom je uit bij het voetbalveld van de Wieze Boys.  Nog even door een stukje bos en je komt uit op de drukke Onze Lieve Vrouwstraat.  Die steek je wat verderop over om zo uit te komen in Boekt, een deel van Zolder.  Hier vonden we nog enkele onbewandelde doorsteekjes en paadjes.  Zo kom je langs Buurthuis Den Ubbel en langs de hagelwitte kerk van Boekt.  De eerste kerk in Boekt werd gebouwd in de jaren ‘30 en ingewijd in 1933. Sinds de nieuwe Heilig-Hartkerk in 1958 werd gebouwd, deed de oude kerk van Boekt o.a. dienst als petanquelokaal.  Deze oude kerk werd in maart 2015 afgebroken.  De huidige kerk van Boekt doet niet alleen dienst als gebedshuis, ze wordt ook gebruikt door een lokale toneelgroep die er twee keer per week repeteert. En andere lokale organisaties maken eveneens gebruik van de kerk. Er is ook een aparte ruimte voor koffietafels en catecheselessen.  Klinkerpaadjes tussen nieuwbouw leiden ons tot bij de Weyerman, waar we na 7 km even kunnen uitblazen.

Voor de 30 en 42 km is er vanaf de Weyerman een lus (10 of 20 km) voorzien.  Beide afstanden wandelen eerst zo’n anderhalve km verhard, om dan af te buigen naar een onverharde doorsteek die door ongerept loofbos verbinding maakt met de brug over de E314.  Aan de overkant van de brug gaat de 30 km rechtsaf en loop je rechttoe-rechtaan richting Bolderberg.  Omgeven door groen en langs een vijverpartij, kom je bij de afslag die je tot aan de voet van de Bolderberg brengt.  Hier sluit je aan bij de 42 km, om samen verder te gaan tot een tweede stop in de Weyerman.  Die 42 km duikt na de oversteek van de E313 links het bos in, om er een hele poos in te blijven rondwandelen.  Eens je het bos uit bent, wandel je tot bij de rustpost op Halveweg, een gehucht van Zonhoven.  In de fraaie accommodatie van de plaatselijke voetbalploeg zorgen we voor een stop.  Je bent hier net halverwege de lus van 20 km, vertrekkend vanaf de Weyerman.  Na de rust is het eerst weer wat verhard kuieren over verkeersarme wegen, om dan uit te komen bij het vijvergebied van de Wijers.  Tussen de vijvers door, een oase van stilte en rust, kom je bij de uitkijktoren, met prachtig zicht over dit eindeloze natuurgebied.  We laten het water achter ons en trekken, langs de rand van Stokrooie, naar Bolderberg.  Aan de gekende Witte Zaal steken we over en wandelen we, langs hotel Soetewey, over een zandpad tot bij de Kluis, met daarachter het panoramisch zicht over de vijvers van Terlaemen, met achteraan het kasteel (in restauratie).  We dalen de Bolderberg af en gaan via de brug weer over de E314.  Wat verderop komen we weer aan de Weyerman, waar we na een korte pauze de andere afstanden meenemen.

Alle afstanden moeten nu wat geduld uitoefenen.  Een verharde strook van iets meer dan een km brengt hen tot bij de oversteek van de drukke weg Beringen-Hasselt, de Meylandtlaan.  Langs de Meylandtboomgaard (inheemse hoogstamboomgaard) komen we bij het Kasteel Meylandt met zijn spiegelgladde visvijver.  Langs en tussen fraaie loofbomen en langs de rand van de vijver, komen we bij de Mangelbeek.  Die steken we over en komen langs de Meylandtmolen, een vroegere watermolen.  Wat verderop wacht een avontuurlijke paadje over een schots en scheef brugje.  Zo komen we bij het Routeke, dat we aan de noordzijde volgen.  Een onverhard pad leidt ons hier over een nooit eerder bewandeld tracé tussen het kolenspoor en de Mangelbeek tot bij de afslag richting Everselse bossen.  Hier kronkelen we ons doorheen om zo weer in de dorpskern van Eversel aan te komen.  Einde van een heerlijk mooie tocht !

Deze Sint-Baafstocht is onze eerste weekendtocht van het jaar.  We hopen dan ook veel van onze clubleden én andere wandelaars te mogen begroeten.  In Eversel hebben we heel wat parkeergelegenheid in de directe omgeving van de startzaal.  Volg echter wel de aanwijzingen van ons legertje parkeerwachters : zij helpen je graag een plekje te vinden om je wagen achter te laten.  Tot dan !

Voorwandeling St Baafstocht
- zaterdag 9 maart :

Voor de medewerkers is er een voorwandeling op zaterdag 9 maart.
We vertrekken om 09.00 uur aan Sint Baaf. We wandelen het parcours van de 13 km tot aan de Weyerman,
waar we even halt houden en iets eten/drinken uit de rugzak.
Terug aan Sint Baaf is het tijd voor een stop in de cafetaria.
Wie dan wil aansluiten (het zal dan ongeveer middag zijn), kan nog mee voor de lus van 9 km,
door de bossen van Van Soest. In totaal wandelen we dus 22 km.

Zin om mee te gaan, bel of mail vooraf dan even naar één van de bestuursleden
en laat hen weten waar/wanneer je zal starten !